De brygga is er weer!

Toen wij ons huis aankochten was de steiger (‘brygga’ in het Zweeds)  inbegrepen. Die is onontbeerlijk als je echt wil genieten van het leven aan het water. Het is heerlijk daar te zitten in het zonnetje met een goed boek, met water helemaal rondom. Vanop de steiger kan je ook zonder je voeten nat te maken in de boot stappen. Maar het belangrijkste voordeel is dat je vanop de steiger direct in het water kan duiken.

Onze steiger is enorm: hij is zo maar eventjes 70 m lang. Dat heeft niets te maken met het imponeren van buren en bezoekers, maar met de diepte van het water. 70 m van de kant is de zee niet eens 1 m diep, de bodem is erg modderig, zodat het niet aangenaam is die afstand af te stappen voor je kan beginnen zwemmen. Maar dan wordt het plots snel dieper, met een maximum diepte van 40 m.

Nu zal je zeggen: oké, als die steiger toch in de prijs inbegrepen is, is dat geen probleem! Maar dan vergeet je iets: dat ding moet iedere herfst afgebroken worden en iedere lente opnieuw opgebouwd. En dat is een hele klus!

Waarom moet dat? Wel, vanaf december tot begin april vriest de baai helemaal dicht. Zo’n ijslaag met een dikte van een halve meter beweegt en oefent daarbij enorme krachten uit. Als je de steiger laat staan worden de dikke stalen buizen door het ijs verbogen en uit de grond gerukt. Na de winter kan je de verwrongen resten honderd meter verder terugvinden.

Vorige week was de zee nog helemaal dichtgevroren, zodat het heel onwaarschijnlijk leek dat de geplande opbouw ook kon doorgaan. Maar als het water warmer wordt en er staat wat wind, dan wordt het ijs van onderen aangevreten. Plots zie je overal open plekken verschijnen, de dag nadien zie je grote ijsschotsen ronddrijven, die een paar dagen later volledig gesmolten zijn.

Zoals voorzien konden Barbro’s zonen Kalle en Nippe (met vriendin Danya) ons gisteren komen helpen. Zonder een speciaal isolerend rubberen pak kan je natuurlijk niet de ganse dag in het ijskoude water staan. Maar in Zweden behoort dit tot de ‘standaarduitrusting’. En op een goede vijf uur tijd werd de klus geklaard.

Ik heb regelmatig een foto gemaakt, zodat je kan meevolgen hoe dat opbouwen gebeurt. Halverwege, waar het water iets dieper wordt, zitten ijzeren buizen in de bodem, waar de buizen van de ‘bokken’ in passen. Die bokken worden met elkaar verbonden met behulp van balken, die vastgeschroefd worden.

Brygga 001 Brygga 005

En Barbro zag dat het goed was…

Brygga 003

Dichterbij de oever staan de bokken gewoon in het zand. Af en toe moet je natuurlijk wat helpen met je eigen gewicht. Je kan ook één van de balken als hamer gebruiken.

Brygga 007Brygga 006

We hebben bijna de oever bereikt… Het resultaat is niet kaarsrecht, maar ziet er behoorlijk Feng Shui uit 😉

Brygga 009Brygga 010

Tenslotte wordt alles dicht gelegd met passende platen en worden de relingen geplaatst. Een kleine berekening leert dat je voor het leggen van deze platen alleen 2,5 km moet stappen, waarvan de helft met een zware last. Niet te verwonderen dat wij ’s avonds uitgeteld waren.

Maar het resultaat mag gezien worden!

Brygga 011Brygga 012

Nog even een foto met de boot en de resten van het ijs.

Brygga 014Brygga 015

En van hogerop gezien ziet het er helemaal goed uit!

Brygga 016

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op De brygga is er weer!

  1. Martina De Keyzee zegt:

    Mooi werk ! X

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s