Zweedse auto

Als je in Zweden woont kan je niet eeuwig blijven rondrijden met je Belgische nummerplaat. Officieel moet je zelfs na verhuis binnen de week je auto in Zweden inschrijven.

Moeilijk als je eerst een personnummer moet hebben om mee te tellen in Zweden. En dat krijg je ook zomaar niet in 1,2,3… In de praktijk maakt niemand er een probleem van als het wat langer duurt dan een week. Door mijn verhuis midden in de winter en mijn verblijf in België in maart was dat een beetje op de achtergrond geraakt. Maar toen mijn Belgische verzekering mij liet weten dat mijn verzekering stopgezet werd eind april wegens emigratie moest er wel snel iets gebeuren.

Als de auto nieuwer is dan een half jaar wordt hij als nieuw beschouwd en dan betaal je daar invoerrechten op. Als je kan bewijzen (met je aankoopfactuur) dat de auto ouder is en al lang in jouw bezit is moet hij eerst door Transportstyrelsen (de Zweedse Verkeersdienst) goedgekeurd worden. Er wordt ook gecontroleerd of hij conform is met de Europese normen. Daarbij moet je je origineel Belgisch inschrijvingsbewijs opsturen, waardoor je vanaf dat moment niet meer de openbare weg op mag. Kosten: 700 SEK. Dit duurt een week.

Als je bericht krijgt dat alles OK is kan je een afspraak maken met Bilprovningen (de autokeuring). Ik moest een maand wachten voor een afspraak op 3 juni. Om naar de keuring te rijden moet je dus een autoverzekering hebben voor een dag. Dat kost 1500 SEK, maar als je belooft aan de maatschappij dat je daarna je autoverzekering bij hen neemt, dan krijg je dat gratis! De prijs van een autoverzekering valt trouwens heel erg mee: wat denk je van 4073 SEK (450 euro) voor een jaar omniumverzekering?

Op de autokeuring zelf wordt eerst alles grondig nagezien: chassisnummer, banden, motor. Als dat OK is kan je de eigenlijke keuring krijgen. Die is ongeveer zoals in België, maar er wordt veel minder streng gekeken naar de carrosserie. Vandaar dat er in Zweden hier en daar fameuze roestbakken rondrijden. En die worden soms gewoon ergens achtergelaten en blijven maanden of jaren staan. Dat zou onmogelijk zijn in België. De prijs is 1380 SEK voor de invoerkeuring en 350 SEK voor de normale keuring.

Na goedkeuring van de wagen krijg je een papier met je nieuwe kentekennummer (dat in tegenstelling tot in België bij de wagen blijft, ook als je die verkoopt) en dan kan je nog een paar dagen wachten tot je nummerplaten met de post bezorgd worden.

Die nummerplaten schroef je er best zelf op. In Zweden zijn garages en in het algemeen vakmensen niet goedkoop, vandaar dat Zweden zo’n verwoede doe-het-zelvers zijn! En zo werd de Belgische YGH679 zes weken later de Zweedse EKY659…

Een foto ervoor en één erna:

Na Voor

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

3 reacties op Zweedse auto

  1. Diane zegt:

    Veel plezier met EKY.

  2. Stefanie zegt:

    Weer een beetje meer definitief Zweed!!!

    Polis voor de omnium is belachelijk laag!!!
    Zit daar dan een goede stormschadedekking in?
    Deze vraag is in het land van je roots ” brandend actueel”
    … Afgelopen Pinksterweekend stond de wagen op heel wat plaatsen in Belgie best in de garage. Het noodweer kan voor onverwachte verlengde weekend wendingen zorgen.

  3. Ann zegt:

    Amaai, er is op 10 jaar tijd toch wel wat veranderd, lees ik. Ik heb nog invoerrechten betaald op mijn wagen en die was ouder dan een half jaar! 😉 Dat was dan weeral een goede verbetering. Groetjes!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s